a) Mengandung
Bagi
masyarakat Sikh apabila seseorang wanita itu mengandung ia perlu mengikut
segala pantang larang yang terdapat dalam masyarakat mereka untuk menjaga
keselamatan ibu dan kamdungannya. Antara pantang larang yang dikatakan adalah
seperti berikut :
i.
Ibu
mengandung tidak dibenarkan makan buah yang berkembar kerana dikhuatiri boleh
menyebabkan mendapat anak kembar. Mendapat anak kembar bukanlah suatu pantang
larang di dalam masyarakat Sikh tetapi kelahiran anak kembar besar kemungkinan
akan mendatangkan beban kepada sesetengah keluarga terutamanya keluarga yang
susah.
ii.
Ibu
mengandung juga tidak dibenarkan memegang objek tajam seperti pisau atau
gunting dan tidak boleh memotong apa- apa ketika gerhana matahari. Mengikut
kepercayaan mereka, perbuatan tersebut boleh menyebabkan anak lahir dalam
keadaan calar- balar di muka dan tidak cantik.
iii.
Mengikut
kepercayaan kaum Sikh, selepas kelahiran sekiranya anak itu tidak berhenti
menangis, keluarganya perlu ke tempat uri ditanam dan dipukul tanah itu untuk
menghentikan tangisan.
iv.
Hari
lahir pula tidak boleh disambut sebelum tarikh lahirnya, mesti disambut selepas
atau pada hari lahirnya kerana ia boleh menyebabkan pendek umur.
b) Kelahiran
Bayi
Apabila
lahirnya seorang bayi, ia juga terdapat pantang larang yang perlu diikuti. Hal
ini kerana ingin menjaga kesihatan anak-anak mereka serta ia merupakan amalan
yang perlu dilakukan oleh setiap penganut punjabi. Antara amalan-amalannya
ialah :
i.
Pemberian
nama merupakan upacara penting yang dikenali sebagai Naamkaran. Bayi yang baru
lahir akan diberi nama setelah Granthi membaca Ardas. Kemudian kitab mereka Sri
Guru Granth Sahib akan dibuka secara rambang dan bayi akan dinamakan mengikut
huruf pertama di dalam muka surat tersebut.
ii.
Nama
akhir atau nama belakang penganut Sikh adalah sama, berbeza hanya mengikut
jantina iaitu Singh bagi lelaki manakala Kaur bagi perempuan. Singh bermaksud
‘Singa’ manakala Kaur memberi maksud ‘Puteri’.
iii.
Apabila
seseorang remaja lelaki mencapai umur sebelas hingga enam belas tahun, satu
upacara akan dijalankan iaitu upacara pemakaian serban. Upacara ini dipanggil
Dastar Bandhni lazimnya dilakukan oleh para agama Sikh yang dipanggil Granthi
atau ketua masyarakat.
iv.
Bagi
kaum lelaki mereka tidak dibenarkan memotong rambut. Jika dipotong ia adalah
satu kesalahan dalam agama mereka dan dianggap berdosa.
c) Perkahwinan
Dalam
adat perkahwinan pula, terdapat amalan yang perlu diikuti oleh masyarakat Sikh
supaya perkahwinan mereka akan berjalan dengan lancar dan sempurna serta ia
menjaga ikatan perkahwinan yang terjalin antara kedua keluarga.
i.
Perkahwinan
adalah penyatuan dua roh menjadi satu. Penyatuan ini disamakan dengan penyatuan
antara manusia dengan Tuhan iaitu satu matlamat penting dalam kehidupan setiap
penganut Sikh.
ii.
Mengikut
adat perkahwinan kaum Sikh, pihak wanita akan mengeluarkan belanja yang banyak
bukan sekadar membayar dowri (hantaran) tetapi juga perlu menyediakan cincin
emas bukan sahaja untuk pengantin lelaki bahkan untuk ibubapa pengantin lelaki
juga.
iii.
Proses
peminangan atau pemilihan jodoh juga bermula dengan pihak perempuan.
iv.
Ketika
upacara perkahwinan dilakukan, pasangan pengantin perlu berjalan mengelilingi
Kitab Guru Granthsahib sebanyak 4 kali.
v.
Pihak
perempuan dan lelaki perlu menyapu kunyit pada mata, tangan dan kaki sebagai
menyuci atau membersihkan diri daripada kekotoran.
vi.
Benda
wajib yang perlu disediakan pada hari perkahwinan adalah sebentuk cincin.
vii.
Bagi
pengantin perempuan, di wajibkan untuk memakai pakaian yang berwarna merah dan
merah jambu sahaja.
d) Kematian
Kematian
ialah terpisahnya antara roh dan jasad bagi seseorang manusia. Dalam sesebuah
keluarga yang kehilangan saudara mereka, amalan yang perlu dilakukan adalah
seperti berikut:
i.
Masyarakat
Sikh mengurus mayat dengan membakar mayat.
ii.
Lelaki
akan dipakaikan dengan pakaian putih dan serban.
iii.
Perempuan
dipakaikan baju pengantin dan disolek dengan cantik.
iv.
Mayat
yang telah dibakar akan dibiarkan sehari dan keesokannya baru dibenarkan untuk
mengambil abu mayat.
v.
Abu
mayat akan diletakan dalam bekas tanah liat dan dibalut dengan kain merah dan
dilepaskan ke laut.
vi.
Hari
ke 10 atau 14 akan diadakan kenduri dan bacaan doa untuk si mati akan dibaca
sepanjang kenduri diadakan.
RUJUKAN :
Ø Religions of South Asia; Sushil Mittal, Gene Thursby, New York, First Published 2006.
Ø The Sacred Paths of The East; Theodore M. Ludwig, Prentice Hall 2001.
ITS REALLY HELPFUL...TQ
ReplyDeleteTq for this.
ReplyDeleteTHIS INFORMATION IS VERY HELPFUL FOR ME....TQVM
ReplyDeleteIt's really helpful tq for the information
ReplyDelete